THE WEST

  • Bevezető
  • Fejlődés, a játék lelke
  • 1. A fejlődés lehetőségei
  • 1.1. A munka
  • 1.1.1. Fizetség
  • 1.1.2. Tapasztalat a munkáért
  • 1.1.3. Szerencse
  • 1.1.4. Termék
  • 1.1.5. Munkaidő
  • 1.1.6. Motiváció
  • 1.2. Párbaj
  • 1.3.Küldetések
  • 1.3.1. A legfontosabb küldetés
  • 1.4. Erődharc
  • 2. Képesség- és tulajdonságpontok
  • 3. Prémium
  • 3.1. Több energia
  • 3.2. Automatizálás
  • 3.3. Magasabb jövedelem
  • 3.4. Karakterbónusz duplázás
  • 3.5. Profilkép megváltoztatása
  • 4. A játék elkezdése
  • 5. Tapasztalat, Energia, Életerő (alvás, ájulás)
  • 5.1. Életerő
  • 5.2. Energia
  • 5.3. Tapasztalat
  • 6. Karakterosztályok
  • 6.1. Kalandor
  • 6.1.1. Csapdás-Lövős taktika
  • 6.1.2. Mozgékony taktika
  • 6.1.3. Sírrabló taktika
  • 6.1.4. Erődharcos
  • 6.2. Párbajhős
  • 6.3. Munkás
  • 6.3.1. Építész
  • 6.3.2. Irányítós munkás
  • 6.3.3. Építő-irányító
  • 6.4.Katona
  • Végszó
  • Köszönetnyilvánítás
  • Végzetúr ingyenes játék

    Bevezető

    A The-West az Innogames Gmbh. egy vadnyugaton játszódó böngészős kalandjátéka, amely Magyarországon is - méltán - egyre népszerűbb. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy szűk egy év leforgása alatt a Magyar szerverek 5 új világgal bővültek. Egyszerű, de mégis nagyon összetett játék, rengeteg lehetőség, rengeteg jó taktika létezik arra, hogy az élmezőnybe kerülj, és ott is maradj.  Én röviddel a második magyar szerver indulása után ismerkedtem meg a játékkal. Azóta több szerveren, több karaktert is kipróbáltam, és egyikkel sem vallottam szégyent, 2 szerveren is a legjobbak közé tartoztam/tartozom. A legelső dolog, ami megfogott a játékban az volt, hogy hamar rádöbbentem, hogy ellentétben nagyon sok más, általam is kipróbált böngészős játékokkal, itt nem kell egész nap a gép előtt ülni ahhoz, hogy a legjobbak közé tartozz. Ha mindent jól csinálsz, akkor naponta 2-3 "kattintás" is elég lehet a sikerhez. Ez a cikk ennek a sikernek az eléréséhez vezető útról szól. Középhaladó-haladó játékosoknak készült, ezért nem tárgyal minden apró részletet, amit egyébként a játékban a segítség menü alatt megtalálsz, de a könnyebb követhetőség eléréséért azért vannak benne alapvető információk is.

    Fejlődés, a játék lelke

    A játékban alapvetően nincs a szabályzatban meghatározott, konkrét nyertes, ezért több féle célt is kitűzhetsz magad elé. Az egyik, hogy karaktereddel elsőként érd el a 99-es tapasztalati szintet. Ez a leglátványosabb módja annak, hogy megmutasd, te vagy a legjobb az adott szerveren, és a játékostársak is azt a karaktert ismerik el az adott világ győztesének, aki elsőnek éri el ezt a szintet. Lehetnek még más célok is, mint pl. a párbajlista élére kerülni, a legjobb várost vagy a legtöbb erődöt a csapatodénak tudni, de mivel utóbbiakhoz nagyon komoly csapatmunka kell, amit ide elég nehéz lenne leírni, előbbi pedig szorosan összefügg a TP szerzéssel, szorítkozzunk csak az első célra, vagyis a 99-es szintre.

    1. A fejlődés lehetőségei:

    A fejlődésnek 4 lehetséges módja van:
    - munka
    - párbaj
    - küldetés
    - erődharc
    Ezek mindegyikéért kap(hat)sz tapasztalati pontokat, és ha megfelelő mennyiségű tapasztalati pontot összegyűjtöttél egy adott szinten, akkor szintet lépsz. Minden egyes szintlépésért kapsz 1db tulajdonság, és 3db képesség pontot, amelyet tetszés szerint oszthatsz el a tulajdonságaid és a képességeid között.  Továbbá feltöltődik az energiád, és az életerőd, de erről majd később.

    1.1. A munka:

    Ez a legmegbízhatóbb tapasztalat- és pénzszerzési forrás a játékban. A legtöbb idődet munkával fogod tölteni, légy bármilyen karakter is, ezért nem árt odafigyelni arra, hogy melyek azok a munkák, amelyek összhangban vannak a taktikai főtevékenységeddel. Ez kalandorok esetében nem túl nehéz, mivel ott a főtevékenység a munka, de pl. párbajos vagy erődharcos karakternél már nem ilyen egyszerű a dolog. Egy munkát akkor tudsz elvégezni, ha legalább 1 munkapontod van hozzá, ami úgy jön ki, hogy a beszámító képességek összege mínusz a munka nehézsége.

    1.1.1. Fizetség:

    Egy munkáért nem meghatározott mennyiségű pénzt kapsz, hanem csak egy intervallum van meghatározva, amiből egy randomgenerátor választja ki a tényleges összeget, amit kapsz. Ez az intervallum függ attól, hogy mennyi munkapontot viszel a munkába, függ attól, hogy mennyi ideig dolgoztál, függ a motivációtól, függ attól, hogy prémiummal játszol-e, és természetesen attól, hogy mennyi a fizetség %-a az adott munkánál.

    1.1.2. Tapasztalat a munkáért:

    Ide tulajdonképpen ugyanazt lehetne írni, mint a fizetséghez, csak nem függ a prémiumtól, és nem a fizetség, hanem a tapasztalati pont % értéke a mérvadó viszonyszám.

    1.1.3. Szerencse:

    Minél nagyobb a szerencse %-a, annál jobb tárgyakat találhatsz munka közben.  A találati esélyt nem, viszont a talált tárgy értékét tudod növelni a prémium bónusz segítségével.

    1.1.4. Termék:

    A termékek küldetésekhez és erődökhöz kellenek, csak elenyésző részük jó konkrétan valamire, és azok is leginkább csak szettel együtt.

    1.1.5. Munkaidő:

    Fontos szabály, hogy mindig 2 órát dolgozz! Kivéve akkor, amikor gyenge munkát kell csinálnod egy küldetéshez, de ez csak a játék legelején jellemző. Ha nincs elég energiád arra, hogy 2 órát dolgozz, csak mondjuk fél órára, akkor inkább menj el aludni, de ne dolgozz fél órát!

    1.1.6. Motiváció:

    Ez egy 0 és 1 között szorzószám. Ha sokat dolgozol, lemegy a motivációja az adott munkának, és akkor csak az X%-át kapod meg a pénznek, és a tapasztalati pontnak. Ügyelj arra, hogy lehetőség szerint 80% alá nem menjen!
    Ha van 3-4 munka, amit csinálsz, mert jó TP-t kapsz értük, de lement a motivációjuk, akkor egy ideig megéri 2 rosszabb munkát csinálni. Ha tovább csinálnád az alap munkáidat, akkor még egy ideig ugyan több TP-t kapnál értük, mint a gyengébb munkákért, de egy idő után, amikor már 60% körülire csökken a motiváció, akkor véged van. Onnan ugyanis 4 nap mire újra feltöltődik, és ha 4 napig gyenge munkákat kell csinálnod, az már komoly kiesés, és ráadásul azoknak is magabiztosan mászik le a motivációjuk, mint ahogy te is csúszol le a tabella tetejéről. Jobban jársz, ha 1 napig más munkákat csinálsz, utána újult erővel (motivációval) veted bele magad a régi munkáidba. Így ideiglenesen ugyan néhány helyet visszacsúszhatsz a rangsorban, de amikor újra maximális TP-t kapsz a régi munkákért, szintet lépsz, jönnek újabb munkák, te pedig megállíthatatlan leszel.

    1.1.7. Veszély:

    Nagyon kellemetlen tud lenni, ha elájulsz munka közben, különösen, ha van nálad készpénz. Olyan munkát, aminek 60% fölött van a sérülési kockázata, csak akkor csinálj, ha már van legalább 15 munkapontod.  Ha kalandor vagy, és prémiumozol, akkor elég 5-6 munkapont is.

    Végzetúr ingyenes játék

    1.2. Párbaj:

    Egy másik formája a TP szerzésnek. Ugyan nem biztos, hogy kapsz TP-t, de ha kapsz, azt 10 percnyi "munkáért" kapod, csak az életerőddel vigyázz. Mielőtt megtámadsz valakit, akit korábban még nem támadtál meg, nézz utána néhány dolognak. Először is a felszerelését nézd át. Ha nem párbajfelszerelésben van, akkor támadhatod is. Ha viszont párbajfelszerelésben van, akkor nézd meg, hogy éppen hol van. Ha egy másik városban van, akkor éppen ő is párbajozik, ezért nyugodtan támadd meg, mert valószínűleg nincs maximális életereje. Ha dolgozik, akkor nézd meg, hogy ahhoz a munkához milyen képességek kellenek. Ha nehéz munka, és nem kell hozzá sok párbajképesség, akkor valószínű, hogy nem csak a párbajképességekre tesz, ezért könnyen megverheted. Ha ezzel is megvagy, akkor nézd meg a párbajlistán a statisztikáját. Ha pl. 5 szinttel erősebb mint te, és 90%-ban nyeri a párbajait, akkor nem valószínű, hogy te leszel az, aki meg fogja verni... Végül pedig nézd meg, hogy a városában ki a legjobb a párbajozó, és mennyi sebez. Ha ő, akkor konkrét információhoz jutottál. Ha valaki más, akkor pedig tudod, hogy annál nem sebez többet, mint amennyi a temetkezési vállalkozóba be van írva. Mindezeket mérlegeld, és utána döntsd el, hogy megtámadod-e. A motivációt itt is tartsd szem előtt. Ha nagyon lemegy, inkább menj el dolgozni. Illetve, ha már kevés az energiád, kevés a motivációd, nincs nálad pénz, és egyébként is jó lenne egy kis pénzt gyűjteni, ráadásul már alig néhány TP hiányzik a szintlépéshez, akkor vehetsz egy nagy levegőt, nekimehetsz egy erősebb játékosnak. Ha kiüt, akkor amúgy is aludnod kellett volna, de így legalább visszakerülsz a városodba, és 2 napig gyűjthetsz pénzt. Ha pedig megvered, akkor megspóroltál egy alvást magadnak, felment az életed, és folytathatod a párbajozást.
    Időnként érdemes benézni a térkép jobb alsó sarkába. A kalandorok küldetésének utolsó kalandjában Mudridgehez kell elmenni, és ő tanyázik itt. Ha nem vagy kalandor, akkor a képét nem fogod látni, csak azt, hogy vannak-e ott, vagy nem. Akik ott vannak, és teljesítik a kalandot, azoknál akár tízezer dollár is lehet, és bizony vannak, akik nem lépnek ki a városból, és úgy mennek oda, pedig onnan hazafelé akár fél nap is lehet az út, tehát egy párbajos bőven kinézheti magának az ott lévő játékosokat, elmehet a városukba, és elveheti a pénzüknek jelentős részét.

    1.3.Küldetések:

    Ez az, amit nem érdemes "főállásban" csinálni. Lassú, körülményes, és gyakran idegesítő, hogy nem találod meg azt a terméket, amire szükséged van.  Rengeteg pénz kell a sámánozáshoz, hogy magasabb szinten el tudd végezni a különböző küldetéseket.
    Nem tudsz minden küldetést megcsinálni, de ez nem is baj. Viszont hiba lenne mindegyikről lemondani. A speciális küldetéseket, amik csak az adott karakterosztályra vonatkoznak, érdemes végigcsinálni. Továbbá ha van egy küldetés, aminek az első kalandját nem tudod megcsinálni, de az azt követő 3-at igen, és sok TP-t vagy pénzt ad, akkor megéri beszerezni a hozzá szükséges tárgyakat, vagy esetleg átsámánozni néhány pontot, hogy meg tudd csinálni a kalandot.  Legjobb már a játék elején eltervezni, hogy melyik küldetéseket fogod megcsinálni, és a szerint előre megszerezni néhány terméket vagy tárgyat, hogy amikor jön a küldetés, már csak le kelljen zárni.  Ha egy kalandnál egy olyan terméket kell megtalálni, aminek az esélye nagyon kicsi (pl. gyűrű, északi államok zászló) akkor addig ne fogadd el a kalandot, amíg meg nem találtad, és esetleg imádkozni is elmehetsz 1-2x előtte.

    1.3.1. A legfontosabb küldetés

    A legfontosabb küldetés az egész játékban - főleg ütős párbajosoknak, és sírrablónak - Hernando kardjának küldetése. Hernando kardja a játék legerősebb fegyvere, és nem lehet sem megvenni, sem megtalálni, csupán egyetlen mód van a megszerzésére.
    - A döntés nevű küldetés utolsó kalandját az indiánnál zárd le, és ne a seriffnél.
    - A három folyó nevű kalandot, amikor elágazik, szintén az indiánnál zárd le, és ne a táncos lánynál.
    - Szerezz egy feljegyzés darabjai első, és második részét. A másodikat termékként több munkánál is megkaphatod, az elsőhöz olyan munkát csinálj, aminek 60%nál nagyobb a szerencsefaktora.
    - Ha ezek megvannak, énekkönyv legyen a termék helyén, ne legyen párbajfegyver a kezedben, és a szerveridő legyen hétfő 19:00-19:20 között. Ekkor az indián megadja a 3. részét a papírnak. Ezután 57. szinten  a csaposnál megjelenik egy kaland, ami az immáron összeállt feljegyzésért, és egy ásóért cserébe megadja a kardot.

    1.4. Erődharc:

    Az új frissítéssel, amiben kijöttek az erődök, létrejött egy új tapasztalatszerzési lehetőség, az erődharc. Aki ebbe az irányba fejleszti a karakterét, az nincs kudarcra ítélve, sőt! De azért van 1-2 buktató. Az erődharcokhoz erőd kell, azokhoz pedig nagyon fejlett városok. Az első erődharcok egy szerveren kb. 35-40 szint környékén várhatóak. Továbbá erődharc nincs mindig. Van, hogy napokig uralkodik a béke az erődök felett, és ilyenkor azért dolgozni is kell valamit. A harmadik pedig, hogy erődharcoknál, ha túljelentkezés van, akkor nem biztos, hogy bekerülsz. Ezt persze elkerülheted azzal, ha írsz az erődkapitánynak vagy a hadvezérnek, hogy kifejezett erődharc karaktered van, és ezért szeretnél mindenképpen részt venni a csatában.

    2. Képesség- és tulajdonságpontok:

    Végzetúr ingyenes játék

    Ez a játék egyik motorja. A képesség- és tulajdonságpontok száma, és eloszlása miatt jobb vagy rosszabb az egyik karakter a másiknál. 4 féle tulajdonságot különböztetünk meg, és mindegyik tulajdonság alá tartozik 5 féle képesség. Hogy ezeket milyen irányban és mennyire érdemes fejleszteni, azt lentebb részletezem. Néhány dolgot azonban már most mondok. Vannak olyan képességek, amikre nem szabad tenni egyetlen egy árva pontot sem, ha jól akarsz állni. Az első, amelyik a leginkább ilyen, az a javítás. Csak néhány munkához, és az építéshez kell. Építéshez inkább az építésre kell tenni, ami 3x annyit ér, a munkáknál pedig mindig van egy nála jobb képesség, amit inkább érdemes fejleszteni. Az egyetlen értelmes munka aminél duplán számít, az a kincskeresés, de ott a rejtőzés is duplán számít, így inkább azt fejlesszük, mert azzal több jó munka van. A másik ilyen képesség az állatokkal bánás. Nem kell sok munkához, és azokhoz is csak leginkább a játék elején, amikor egy sárga indiánnyaklánc bőven megteszi, nem kell még pontot is áldozni rá. A legjobb 5 munkához, amihez kell, kivétel nélkül mindegyiknél van egy olyan képesség, ami duplán számít, így inkább azt érdemes fejleszteni. Én szívem szerint ide sorolnám még a taktikát és a reflexet is, de előbbinél azért nem tehetem, mert szinte semmihez nem kell, mindössze egy munkánál számít duplán, ez viszont az egyik legjobb és legnehezebb munka a játékban, továbbá párbajban a védekező képesség. Ezzel együtt nem éri meg tenni rá, mert mi győzelemre hajtunk, és egy munkával, amit jó esetben is 50. szint környékén tudsz majd először elvégezni, nem sokra megyünk, párbajban meg nem félünk az ellenféltől, hogy holmi taktikára pakoljuk azokat a pontokat, amiket tehetnénk célzásra, vagy ütőerőre is. A reflexszel pedig az a bajom, hogy mindössze egyetlen munka van, amihez duplán számít, és az sem valami nagy szám. Ugyan csökkenti párbaj során a rajtunk lőfegyver által okozott sebzést, de először is ott van a kitérés, ami meg nem hogy csökkenti, hanem elősegíti, hogy el se találjanak minket, másodszor pedig az ellenfélnek úgyis nagyobb lesz a lövése, mint nekünk a reflexünk, tehát nem sokat érünk vele. Amennyi reflexre szükségünk van, azt  megkapjuk a mozgékonyságra tett tulajdonság pontokból.

    3. Prémium:

    Minden ilyen játék abból él, hogy ingyen beregisztrálsz, és ha tetszik a játék, és szeretnél benne sikeres lenni, akkor pénzért pluszszolgáltatásokat veszel, amik meghatározott ideig szólnak, és addig megkönnyítik a játékot. Tény, hogy ebben a játékban prémium nélkül hosszabb távon nem lehet sikereket elérni, mert egyes prémium-szolgáltatások -ésszel és taktikával- behozhatatlan előnyt nyújtanak a prémiummal nem játszókkal szemben.  Az az általános tapasztalat, hogy a játék közepe felé, az első 15-be nem igazán lehet bekerülni prémium nélkül. A leírás azon részeiben, ahol konkrét számokkal dobálózom, a prémiumos értékeket használom. PL: 150 energia, 4 sorba állítható feladat.

    3.1. Több energia:

    Ez az egyik legfontosabb prémium-szolgáltatás. Nem 100, hanem 150 a maximális energiád, és óránként nem 3, hanem 4,5 energiát regenerálsz. Azonban ha ezt aktiválod, akkor két alvás között nem 1,5-szer, hanem akár 4-5x annyit tudsz dolgozni, mint prémium nélkül, hiszen annyit tudsz dolgozni, hogy nem biztos, hogy szükséged lesz alvásra két szintlépés között.

    3.2. Automatizálás:

    Ez, ha lehet, még az előzőnél is fontosabb. Nem 2, hanem 4 munkát állíthatsz sorba. Nagyon sokan vannak, akik csak azért vesznek prémiumot, hogy ezt a szolgáltatást használják, és a többit egyáltalán nem. Elengedhetetlen, hogy pl. éjszaka ne legyen tétlen a karaktered, hanem ugyanúgy folyamatosan dolgozzon, vagy aludjon. Továbbá ezzel a bónusszal kapsz egy részletes listát az aktuálisan, és a közeljövőben elérhető munkákról. Nagyon sok időt, és számolást takaríthatsz meg, ha hozzáférsz ehhez a táblázathoz.

    3.3. Magasabb jövedelem:

    A játék elején ezt nem érdemes használni, és később is csak akkor, amikor kilépsz az esetleges városodból, hogy pénzt gyűjts. Állandóra csak sírrabló karaktereknek javaslom.

    3.4. Karakterbónusz duplázás:

    Ez jó, ezt érdemes használni, de nem az elejétől a játéknak, hanem olyan 30. szinttől.

    3.5. Profilkép megváltoztatása:

    Nem szeretem, és nem is szoktam a véleményemet úgy közölni, mintha kőbe vésett igazság lenne, de most megteszem: Ennek az opciónak semmi értelme nincs. Még ha a karakterosztályt változtathatnád meg, azt mondanám rendben, de így...

    4. A játék elkezdése:

    A játékot, a regisztrációt követően 1. szintű zöldfülűként kezded. A 10. szint elérése után választhatsz magadnak először karakterosztályt, és ezt érdemes is azonnal megtenni, mert valamennyi karakterosztály rendelkezik bónuszokkal a többi karakterosztályhoz képest.
    Elsőre úgy tűnik, hogy mivel csak 10. szinten választasz karakterosztályt, van időd eldönteni, hogy milyen taktikát követsz majd a játék során. Ez egy nagy tévedés! A játék elkezdése után azonnal el kell döntened, hogy milyen karakter leszel, és hogyan fogsz fejlődni, tudniillik az egyes karakterosztályokon belül is több jó taktika van. A játék leírás azzal kezdi, hogy az elején nem tudsz hibázni. Ez először is nem teljesen igaz, mert vannak komoly hibalehetőségek már az elején is, másodszor pedig ha ugyan végzetes hibát tényleg nem egyszerű elkövetni az elején, de azért egy kis nem odafigyeléssel könnyen meg lehet nehezíteni a saját dolgunkat.  Persze ha végigolvasod ezt a kis eszmefuttatást, akkor ilyen hibáktól nemhogy az elején, de a játék további részében sem kell majd tartanod.

    5. Tapasztalat, Energia, Életerő (alvás, ájulás):

    Ezeknek a figyelése, és megfelelő kezelése elengedhetetlen a siker szempontjából. A bal felső sarokban lévő 3 színes csík, és a bennük lévő számok jelképezik őket.

    5.1. Életerő:

    Ezt elég fontos magasan tartani, mivel ha 0-ra csökken, akkor elájulsz, és az nagyon kellemetlen tud lenni bizonyos esetekben. Ha szerencséd van, akkor "csak" időkiesés, de rosszabb esetben nagyon komoly hátrányba is lehet kerülni akár egyetlen ájulással is.

    5.2. Energia:

    Az energiád minden esetben csökken, amikor munkát vállalsz, vagy párbajra hívsz ki egy játékost. Alvással és szintlépéssel tudod jelentősen növeli, de kismértékben magától is nő. Itt van egy apró trükk, ami azonban nagyon komoly előnyökhöz juttat. Ha még van egy csomó energiád, de a következő munka végén bizonyosan szintet lépsz, akkor érdemes bekattintani annyi munkát, amennyit csak tudsz. Ezeknek nem kell feltétlenül olyanoknak lenniük, amiket ténylegesen akarsz csinálni. Főleg az elején fordulhat elő, hogy a szintlépés szükséges egy jobb munkához, tehát a szintlépés előtt nem tudod bekattintani. Megtörténik a szintlépés, véget ér az aktuális munka, és előbújik az új, várva várt munka. Ebben az esetben állítsd be az új munkát. Csak egyet tudsz beállítani, mert ugye minden helyre beállítottál valamit, de az éppen akkor folyó munka véget ért. Miután beállítottad az új munkát, törölj egyet, és csakis egyet a beállítottak közül. Ezután ismét állíts be egy olyan munkát, amelyiket szeretnéd elvégezni, majd ismét törölj ki egyet, és ezt így tovább, amíg az összes olyan munkát ki nem törölted, amit "csak úgy" beállítottál.
    Hogy mit értél el ezzel? Azt, hogy 126 az energiád, és 4 munkád van sorba állítva. Vagyis gyakorlatilag nyerhetsz akár 72 energiapontot is, ami majdnem a fele a maximális energiádnak.

    Végzetúr ingyenes játék

    5.3. Tapasztalat:

    A sárga csík jeleníti meg. Azt mutatja, hogy mennyi tapasztalatot kell még gyűjtened a következő szint eléréséhez. Ha szintet lépsz, akkor az energiád, és az életerőd maximumra töltődik.

    6. Karakterosztályok:

    Vegyük őket sorra. Természetesen mindegyiknek van előnye és hátránya is a többihez képest. A játék elején, ha nincs ötleted, hogy milyen taktikát kövess, először döntsd el, hogy milyen karakterosztállyal szeretnél játszani, és ez nagyban leszűkíti a választható taktikák palettáját, és megkönnyíti a döntést.

    6.1. Kalandor:

    A kalandor a legnépszerűbb karakterosztály. Ez talán nem is véletlen. Mind a négy előnye nagyszerűen használható, és nagyon sok taktika elképzelhető és kivitelezhető vele. Mindet felsorolni lehetetlen lenne, de nézzünk néhányat a sikeresek közül.

    6.1.1. Csapdás-Lövős taktika:

    Ez az egyik legnépszerűbb taktika, és több szerver-győztest is köszönthetünk, akik a szerver egész ideje alatt ezt a taktikát alkalmazták. Azon kevés taktikák egyike tehát, amikben a játék elejétől a végéig ugyanazt kell csinálni, ezt pedig nem lehet minden taktikáról elmondani. Az eleje pofon egyszerű. Minden pontot az ügyességre, és a csapdaállításra kell tenni. A legelején esetleg 1-2 pontot tehetsz azokra a képességekre, amik kellenek a legelső kalandokhoz, de jobb lenne, ha inkább vásárolnál/találnál olyan tárgyakat, amik fejlesztik az adott munkához szükséges képességet. Jellemzően barna sapkára, szürke skót sapkára, szürke vászoncipőre lehet szükséged. Amiket pedig feltétlenül minél előbb szerezz be, azok a szürke filckalap, és a szürke munkáscipő. A szürke filckalapot, ha szerencséd van, megtalálhatod munka közben, aminek a szerencse faktora kb 20%. A munkáscipő már nem ilyen egyszerű, azt valószínűleg kénytelen leszel megvenni. Ugyan elvileg a csapostól meg lehet szerezni a Bob nevű kaland végén, de az a kalandsorozat inkább munkásoknak van kitalálva, és egyébként is csak 23. szinten adja, az pedig már késő. Ha ezek megvannak, akkor nagy hátrányba már nem kerülhetsz, de az örömünk csak akkor lesz teljes, ha még egy arany indiánnyakláncra is sikerül szert tenni. Ezt meg kell venni az első adandó városban, ahol kapni lehet. Ha minden jól megy, akkor 22-23. szinten már tudsz grizzlyt vadászni. Amint elérted a 3 legfontosabb munkát az elején, a Grizzly, farkas, és bölényvadászatot, jöhet a lövés. Ez jó esetben 30. szintig bekövetkezik. Innentől kezdve a játék végéig a lövést fejleszd, és garantáltan nagyon jó munkákat fogsz csinálni, és gyorsan fogsz fejlődni. Ezután már csak annyi a feladatod, hogy minél jobb cuccokat szerezz a munkákhoz, hogy minél előbb minél több jó munkát tudj csinálni. Ha akarod, a nagyobb TP-t adó kalandokra átsámánozhatod a képességeidet, de ez nem kötelező. Mondjuk Mudrige kalandját azért érdemes végigcsinálni. Ha szeretnél, 1-2 párbajt is megengedhetsz magadnak, mert jó a lövésed és a célzásod, de vigyázz, mert a kitérésed és az életerőpontod nagyon kevés.

    6.1.2. Mozgékony taktika:

    Ez a taktika egy kicsit több kreativitást, több gondolkodást igényel, és még csak nem is jobb a csapdásnál... A játék elején azonban ha jól csinálják, akár 4-5 szintet is rá lehet verni a mezőnyre. Legjobb a lovaglással kezdeni. Az elején semmi mást, csak a lovaglást kell fejleszteni, egészen addig, amíg a pony express munkát el nem éred. Közben persze meg kell szerezni 1-2 dolgot, mint pl. zöld ing és barna sapka. Miután elérted a pony expresst, nem érdemes a lovaglást tovább fejleszteni. Az az út zsákutcába visz. Inkább az építést, vagy a csapdaállítást kell onnantól kezdve nyomni, de még ezzel a taktikával is garantáltan elolvad az 5 szintes előnyöd. Az az előnye viszont megvan a dolognak, hogy nagyon gyors leszel a pályán a magas lovaglás miatt, és ez a későbbiekben azért valamennyire kifizetődik.
    Egy másik lehetőség, hogy az úszást kezded el fejleszteni a játék elején, majd mikor a faúsztatást elérted, jöhet a csapdaállítás, vagy a rejtőzés. A kettő nagyjából egyenértékű, mert a csapdával ugyan jobb munkákat kapsz majd, a rejtőzést nem a 0-ról kezded, és egy pillanat alatt farkas vadászaton vagy telepes karaván védelmén találhatod magad, és az erődharchoz is jól jöhet a nagy mozgékonyság, és a magas rejtőzés. Ha erődharcolni akarsz, akkor az irányításra is lehet tenni néhány pontot, de még jobb, ha beszerzel egy sárga pamutkabátot, egy nyakkendőt és egy cilindert. Ezzel néhány munka (pl. udvarház építése, vagy a fentebb említett telepes karaván védelme) egyébként is hamarabb elérhetővé válik. Ez sem egy rossz stratégia, ám az én tapasztalatom az, hogy akik ezt követik, könnyebben követnek el hibát, és bár nem adják olcsón a bőrüket, valahogy mindig kikerülnek a top 5-ből a játék 2. harmadában. Kezdőknek ezt a taktikát semmiképpen nem javaslom, mert a képességek helyes elosztása, és a megfelelő felszerelések megfelelő időben történő beszerzése nagyon precíz számolást, és nagy játéktudást igényel.

    6.1.3. Sírrabló taktika:

    Előre bocsátom, hogy ezzel a taktikával garantáltan nem végzel a TOP 10-ben, de a szerver egyik legjobb párbajozója lehetsz, méghozzá surranó pályán. Ez azért jó, mert nálad sokkal magasabban jegyzett játékosokat fogsz simán megverni, ami valóságos TP áradatot jelent... egy ideig... Aztán ha felnősz melléjük, akkor már nem lesz ilyen egyszerű, de addig nagyon jó érzés egy 10 szinttel erősebb játékosba 1500-at belesebezni.
    A játék elején a kézügyességre kell tenned, egészen addig, amíg nem tudsz sírt rabolni. Ha ez megvan, és van 30-40 munkapontod hozzá, akkor szép csendben elkezdhetsz az ütőerőre tenni. Így a legjobb munkád majd az agavészedés, és az ezüstbányászat lesz, de ezeket is csak akkor csináld, ha a sírrablás motivációd lement. Városhoz még véletlenül se csatlakozz. Még vásárolni se! Élj abból, amit találsz. Minden egyes dollárra szükséged lesz később. Aztán, ha eljön az 57.szint, szerezd meg Hernando kardját, de be ne tedd!!
    Várj addig, amíg elég pénzed(add el a talált tárgyakat, kivéve az úri és a sarlatán szett darabjait) lesz arra, hogy minden skilledet átrakd párbajra, és szerezd meg a következő felszerelést: Elegáns vászonkalap, Elegáns zakó, Elegáns lovaglócsizma/szandál, mexikói nyakpánt, szamár, tequila. Mire ez mind sikerül, kb 60-65. szintű leszel. Rakd át az összes tulajdonságpontot az erőre. A képesség pontokat kb így. Ütőerőre 110-ig, célzásra, kitérésre 75-75-ig. Erre jön még a bónusz, amit adnak a ruhák,és kész is vagy. Mehetsz párbajozni. Az ütőfegyveresek közül akár 20 szinttel erősebbet is támadhatsz, a lőfegyveresek közül inkább csak olyan 15. Ha ügyes vagy, akkor a játék végére TOP párbajos lehetsz, és a tapasztalati ranglistán is nagyon komoly felzárkózásba kezdesz, de valószínűleg nem fogsz tudni beférni a legjobb 20-ba.

    6.1.4. Erődharcos:

    Ez egy új taktika, mivel az erődharc csak nemrég jött ki egy frissítéssel. Tudomásom szerint az első olyan szerver, ahol már a kezdetektől van erődharc, a 6-os. Tehát itt várhatók az első olyan karakterek, amik kifejezetten erődharcra specializálódnak. Sokat kell aludni idegen hotelekben, ezért kalandorral legyél, ha erődharcos akarsz lenni. Sokan a katonát választják, és ebben is van némi igazság az életerős bónusz miatt, de én mégis az előbbit javaslom. Egy fontos dolog van. Ne akarj támadásban, és védekezésben is kitűnni. A célzást, kitérést, irányítást és rejtőzést/kitartást fejleszd, méghozzá egyenletesen. Ez fontos. A bónuszrendszer miatt nem éri meg az egyik képességet maximalizálni, hanem egyenletesen kell vinni mindet. Én a védekezést (rejtőzés) javaslom három okból is.
    1: megvédeni könnyebb egy erődöt, mint elfoglalni.
    2: rejtőzéssel jobb munkák vannak, és inkább összeillik az irányítással, mint a kitartás.
    3: a játék elején, amíg nincsenek erődharcok, felesleges a célzást és a kitérést fejleszteni. Marad a rejtőzés vagy a kitartás. Rejtőzésre jobb munkákat tudsz csinálni az elején, mint kitartásra.
    Az erődharc csapatmunka. Mindenképpen legyen chat az erődharc ideje alatt, bármelyik oldalon is állsz, és mindenki kövesse a hadvezér parancsait. Vannak jó taktikák, de az legyen az erődkapitány, és a hadvezér feladata, hogy ismertesse. Hiába írnék ide le bármit, egyedül nem sokat érsz vele. Mint védekezőnek annyit mondhatok, hogy az erőd belsejébe állj, közel ahhoz a toronyhoz, amelyik a te karakterosztályod bónuszait erősíti.

    6.2. Párbajhős:

    Először is el kell döntened, hogy ütő- vagy lőfegyveres párbajozó leszel. Miután ez megvan, kezdd el fejleszteni a lövést, vagy az ütőerőt. Egyelőre mást nem kell. Miután már van kb 30 pont a lövéseden/ütőerődön, rakj a célzásra. Azért nem előbb, mert így munkákat is tudsz csinálni. A párbajok úgyis csak az 5-6. napon indulnak be. Ha elkezdesz párbajozni, mindenképpen a karokra célozz addig, amíg a célzásod nincs legalább 15. Szükséged lesz egy szalagra/mexikói nyakpántra, egy vászonkalapra, ami idővel legyen elegáns, a játék elején egy zöld poncsóra, és természetesen egy jó párbajfegyverre. Miután a lövésed/ütőerőd elérte a 40-et, és a célzáson is van legalább 15-20 pont, fejleszd a kitérést 20-ig. Innentől pedig úgy fejlődj tovább, hogy a célzáson mindig 5-8 ponttal több legyen (főleg ütőfegyvereseknél), mint a kitérésen, de a legtöbb az ütőerő/lövésen legyen, méghozzá kb másfélszer annyi, mint a célzáson. Innentől kezdve csak a felszerelésedet kell időnként felújítanod, és a fegyveredet lehetőség szerint cserélned.
    Építőket nem illik támadni. A játék elején azonban majdhogynem kötelező, mivel állandó várostagok, minden pontjuk a építésen van, jól fejlődnek, ezért sok TP jár értük, és nem utolsó sorban minden városban van belőlük 2-3. A játék későbbi szakaszában már tényleg nem szerencsés őket támadni, mert először is az ő párbajszintjük alacsony, nem kapsz érte sok TP-t, noha, a győzelmed szinte biztos, másrészt könnyen magadra haragíthatod azt a várost, és egy összehangolt támadással kómába üthetnek, ami egy párbajozó karakter esetében nagyon nem szerencsés, mivel gyakorlatilag 2 nap erejéig a fő TP forrásodtól fosztanak meg.
    Van egy nagyon sunyi, de kétség kívül zseniális párbajtaktika. Szerezz meghívót 2 várostól, akik lehetőleg a világ 2 átellenes sarkában vannak. Ígérj nekik pénzt a kasszába, vagy védelmet, vagy csak a két szép szemedért kérj egy-egy meghívót. Mielőtt elmész párbajozni, lépj ki a városodból, és lépj be az egyik távoli városba.  Miután elmész egy városba párbajozni, és mindenkit megvervén magadra haragítod az egész várost, várj egy kicsit, és ha semmi reakció, akkor menj végig még egyszer a városon. Egy idő után megelégelik, és valaki, vagy valakik elindulnak a térkép sarkába, hogy jól ellássák a bajodat. Ekkor te nyugodtan kilépsz abból a városból, és miután letelt a várakozási idő, belépsz a térkép másik felén lévő városba, és folytatod, ahol abbahagytad. A várakozási idő alatt pedig szépen kialszod magad a hoteljükben.  Ha egy komolyabb hadjáratot indítasz, akkor a párbajok között egyébként is érdemes aludni valamennyit, méghozzá minél jobb szobában, hogy minél hamarabb folytathasd, és többször meg tudd támadni azt, akinél sok pénz van. A legjobb szobában aludj amire telik a szerzett pénzből. Mindig pénz nélkül indulj el párbajozni!
    A párbajhős bónuszai a párbajozást segítik. Semmi extra. Ha akarod meg lehet duplázni, de nem kötelező.

    6.3. Munkás:

    Sokan a munkást összekeverik az építővel. Ez nagy hiba. A legtöbb munkás valóban építő, mert a karakterbónuszok főleg a város kiépítésénél számító előnyöket adnak, kivéve egyet.
    A +10% TP-t munkánként. E fölött nem szabad elsiklani, tudniillik elsőre nem látszik, de ez a legjobb karakterbónusz a játékban a többi karakter bónuszait is beleértve. Így aztán aki munkás karakterrel játszik, de nincs ínyére 10TP-kért építeni egy várost, ahol ráadásul folyamatos támadás alatt van, annak könnyen megindulhat a fantáziája...

    6.3.1. Építész

    Ezt a taktikát nem túl bonyolult kivitelezni, és ráadásul ha követed amit itt leírok, biztos, hogy lesz helyed a szerver legjobb városainak egyikében a játék elejétől kezdve. Annyi az egész, hogy minden pontodat az építésre kell tenni. Emiatt már a legelején elakadsz számos küldetéssel, de ezzel nem kell foglalkozni. Fő feladatod (legalábbis városod lakói szerint), hogy társaiddal minél gyorsabban fejleszd a várost. Nem éri meg azonban sokat dolgozni a város fejlesztésén az elején, mert először is a motivációd is lemegy, és csak elherdálod a pénzt, amit városod kalandorai nagy nehezen összeszedtek, másrészt fejlődnöd is kell, mert építésből sajnos nem nagyon lehet. Egy jó városba kell legalább 4-5 építész, akik felosztják maguk között, hogy ki mikor épít. Így a város és a karaktered fejlődése is folyamatos. 4 óránál többet az elején semmiképpen ne építs egy nap. Csináld a jó TP-t adó munkákat, és amikor rajtad a sor, akkor építs 2 vagy 4 órát a városon. Még valami. Azért éri meg építőnek lenni, mert rajtuk múlik, hogy mit fejlesztenek a városon, és ők nyilván azt fejlesztik, ami nekik jó, tehát a vegyesboltot. Így nagyon hamar juthatsz csokornyakkendőhöz, amit tegyél is meg, mert jelentősen növelik az építés képességedet. Nagyon fontos, hogy mindig(!) tartsd a pénzed a bankban. A játék elején nagyon kapósak az építészek egy-egy párbajra, és valljuk be, nyerni nem nagyon szoktak... az még odébb van. Amikor esetleg hosszabb időre mész el dolgozni jó pénzt adó munkát, akkor mindenképpen lépj ki a városból! A csokornyakkendő után jöhet a vörös pamutkabát, vagy a Clint poncsója. Ezek elég jól növelik az építést, érdemes ezeket is az első adandó alkalommal megvenni. Fontos továbbá, hogy az elején ne fizess a városkasszába! Az a kalandorok dolga. Neked az a dolgod, hogy jó felszereléseket vegyél, hogy még jobb építő legyél. Időközben megjelenik a kocsmában Nathan, akitől kapsz egy hosszú küldetést. Az eleje elég gyenge, de sajnos meg kell csinálni, mert utána jönnek a jó kalandok. Ezt mindenképpen csináld végig. Miután kiépült a város(ez viszonylag hamar megy egy jó csapattal), a város erődje, és megtanultál olajat fúrni, döntés elé kerülsz. Választhatod, hogy kilépsz a városból nagyon hosszú időre, összeszedsz nagyon sok pénzt, utána átsámánozod magad párbajra (a tulajdonság pontokhoz ne nyúlj! csak az építésről tedd át a dolgokat ütőerőre, célzásra és kitérésre), beszerzed a sírrabló taktikában leírt párbajfelszerelést, és nem kímélsz senkit. Ez azért jó, mert egyben egy elég erős erődharcos karaktered is lett méghozzá a támadó oldalon. Általában szokott 1-2 karakter végezni a TOP 10-ben, aki ezt a taktikát követi, de őszintén szólva nyerni még nem láttam építő, majd később párbajozó karaktert.

     A másik, kissé unalmasabb lehetőség, hogy elmész egy másik városhoz, és nekik segítesz a fejlődésben. Ezt nem igazán tanácsolom, mert amellett, hogy unalmas, még fejlődni sem lehet vele, és továbbra is a párbajosok célpontja leszel.

    6.3.2. Irányítós munkás

    Személy szerint az egyik kedvencem. A játék elejétől tulajdonképpen a végéig csak az irányítást kell fejleszteni mind a képességekkel, mind a felszereléssel. Azért érdemes munkás karakterrel csinálni, mert olyan 20-22-es szintig nincs kiemelkedő TP-t adó munka, viszont utána szinte egyszerre jönnek a jobbnál jobb munkák. Udvarház építése, bölényvadászat, telepesek védelme, vasútállomás építése... Mire mindet kipróbálod, már ott is vagy a TOP 10-ben. Annyi hátránya van a dolognak, hogy a Nathanos küldetést valószínűleg nem fogod tudni megcsinálni. Később azonban bizonyosan a legjobb városok egyikéhez fogsz tartozni akár állandó tagként, akár külsős kalandorként, mert az elsők között leszel a szerveren, akik tudnak hajóharangot, déli államok zászlót és töltényeket szerezni az erődépítéshez.  Később itt is két lehetőséged van. Miután már tudsz postakocsit őrizni, választhatsz, hogy elkezdesz célzásra, és kitérésre pakolni, és erődharcos leszel, vagy irányítasz tovább, és ráhajtasz a postakocsi rablásra. Ez az egyik legjobb munka a játékban. Sok TP-t ad, elegendő pénzt, és nagy a szerencsefaktora. Ha pedig meguntad, és már elég pénzt és cuccot összegyűjtöttél, akkor itt is mehetsz a jó öreg indiánhoz, aki felkészít a párbajokra, bár ennél a taktikánál ezt kevésbé javaslom, mert szinte összegyűjthetetlenül sok pénz kell hozzá. Az erődharcossá váláson annál inkább érdemes elgondolkozni. Ha mégis a tovább irányítás mellett döntesz, akkor sem jársz rosszul, de pénzre itt is szükséged lesz, beszerezni a legjobb tárgyakat banditavadászathoz, postakocsi rabláshoz.
    Azonban ha ezek mennek, akkor 4db munkád is van, ami 70% fölötti TP-t ad, és ezt más taktikát követő karakter egészen biztosan nem mondhatja el magáról.

    6.3.3. Építő-irányító

    Ez gyakorlatilag az előző kettő keveréke, amellyel megpróbálhatod az irányítás kezdeti hátrányait kompenzálni azzal, hogy az elején az építésre raksz, majd később elkezdesz az irányításra pakolni. Így előbb lesznek a szintedhez képes sok TP-t adó munkáid, mint pl a telegráfoszlopok állítása, vagy a vasútállomás építés, és később sem kell lemondanod a bölényvadászatról, és az udvarházépítéséről. Azonban a két postakocsis munkáról valószínűleg igen. Kb. olyan építés-irányítás 3:2 arányú fejlesztést kell követned az elején, amíg el nem éred a vasútállomás építését. De csinálhatod azt is, hogy először csak építés, utána csak irányítás. Nincs sok különbség a kettő között. Ez nem rossz taktika, semmivel nem rosszabb mint a sima irányítós, de nekem valahogy az mégis szimpatikusabb.

    6.4.Katona

    Ez egy egyébként egyáltalán nem rossz, de általam soha nem használt karaktertípus. A bónuszai nagyon jók, ha tud bánni velük az ember. Mindenképpen érdemes azonban prémiummal megduplázni a bónuszt, és ebben az esetben már egészen az elejétől kezdve. Alapvetően párbajra berendezett karakter, de nem annyira, mint a párbajhős. Úgy érdemes fejleszteni, hogy az elején a párbajképességeket, mert akkor még nagyon sokat számít fegyver szintkövetelményes bónusz. Lehetőleg az ütőfegyver irányvonalon fejlesszük a karaktert, hogy összekössük a hasznosat, a még hasznosabbal, nevezetesen az életerős bónusszal. Külön képességpontot ne tegyünk az életerőre, mert jól kell velük gazdálkodni, mivel dolgozni is szeretnénk. Nézz ki néhány munkát amit akarsz csinálni, és párhuzamosan fejleszd a párbajhoz, és a munkához szükséges képességeket. A későbbiekben megéri néhány pontot tenni a taktikára (ez az egyetlen kivétel). Fontos, hogy ne tegyél túl sok pontot a munka-képességekre, inkább próbálj meg beöltözni az adott munkához. Nem szabad átesni azonban a ló túloldalára sem, mert jó munkát csak ruhával nem lehet csinálni. Ha pedig nem csinálsz munkát, csak párbajozol, akkor felesleges volt ezt a karaktert választanod, választhattad volna a párbajhőst a kifejezett párbajbónuszaival. Katonából erődharcos karaktert is lehet csinálni úgy, ahogy feljebb leírtam, de változatlanul fenntartom, hogy azt kalandorral célszerűbb kivitelezni.

    Végszó:

    Ezek csak azok a lehetőségek voltak, amikkel manapság oda lehet érni a legjobb játékosok közé. A játékban folyamatosan új frissítések jelennek meg. Az utóbbi pár ilyen alkalommal jó néhány új tárgy, szett jött ki, valamint egy nem túl régi frissítésnek köszönhetjük az erődök létezését. De mindezek mellett is létezhet még olyan taktika, amit talán még senki nem próbált ki, és mégis nagyszerű lehetőségek nyílnak előtted, és egyszer csak a lista tetején találod magad.
    Minden felhasználónak világonként csak egy felhasználója lehet. Ezt kijátszani több okból sem érdemes. Először is komoly szankciókkal számolhatsz ha rajtakapnak(és rajta fognak kapni előbb-utóbb, ebben biztos lehetsz), másodszor is a játék, a menetéből adódóan be van védve a multizás adta esetleges előnyökkel szemben. Nem lehet pénzt, tárgyakat átadni másik karakternek stb.
    Viszont egy felhasználód minden világban lehet, és ezt érdemes, ha nem is teljes egészében, de legalább részben kihasználni. Az egyik világban az itt leírtak közül alkalmazhatsz egy taktikát, egy másik világban pedig esetleg saját ötleteidet valósítod meg, és ki tudja, lehet hogy beválik.

    Köszönetnyilvánítás:

    Először is köszönöm Neked, kedves olvasó, hogy érdemesnek találtad az írásomat arra, hogy végigolvasd. Továbbá köszönöm a Beholder Kft-nek, hogy cikkemet megjelentetik az oldalukon. Végül pedig köszönöm a Magyar The-West Support Teamnek, akiknek kitartó, és lelkiismeretes munkája nélkül ez a játék Magyar nyelven nem lenne elérhető számunkra. Az észrevételeket, reakciókat a merenyit(kukac)hotmail(pont)com címre küldhetitek.

    Végzetúr ingyenes játék