TRAVIAN

"Minden, amit tudnod kell ahhoz, hogy a Travianban az elsők között legyél."

  • Bevezető
  • 1. Erőforrások
  • 1.1. Nyersanyagok.
  • 1.2. Kultúrális pontok
  • 1.3. Építkezés
  • 2. Hadsereg
  • 2.1. A kezdetek és a farmolás
  • 2.2. Katona vagy fegyverkovács
  • 2.3. Mikor háborúzzak?
  • 2.4. Falufoglalás
  • 2.5. A 15 búzás falu
  • 3. Diplomácia
  • 3.1. Maximális udvariasság
  • 3.2. Ellenségek és barátok
  • 3.3. Klánválasztás
  • 4. Fizetős funkciók
  • 4.1. Nagyobb nyersanyag termelés
  • 4.2. Prémium
  • 4.3. +10% támadás és védekezés bónusz
  • 4.4. Nyersanyag átváltás
  • 4.5. Építés befejezése
  • 5. Mire vigyázz
  • 5.1. Arany faluért
  • 5.2. Grease Monkey
  • 5.3. Multizás
  • 6. Hasznos linkek
  • 7. Köszönetnyilvánítás
  • Végzetúr ingyenes játék

    Bevezető

    Számos oldal szól a travianról. A táblázatok, hogy mit mennyi nyersanyagból kell építeni, vagy hogy mi történik a natarok eljövetelekor, ezer helyen le vannak írva. Az én cikkem tehát nem ezekről a dolgokról szól, hanem arról, hogyan lehetsz top játékos a travianban.
    Én a travianról barátaimtól hallottam, de 2 hónapba telt, amíg egyáltalán megnéztem a játékot, mert olyan fura neve volt, képtelen voltam megjegyezni. Amikor elkezdtem játszani, ledöbbentem, hogy mennyire gyenge a grafikája, de mivel mindenki azt mondta, hogy jó játék, kitartottam, és nekem is megtetszett. A játékról eleinte semmit nem tudtam, nem is olvastam utána, csak játszottam. Néhány hét után befizettem annyi aranyra, hogy megkapjam a +25% termelést, de még hónapokig fogalmam sem volt olyan dolgokról, hogy falufoglalás meg natarok. 8 hónap játék kellett ahhoz, hogy a prémium funkciókra is előfizessek. Mégis, mostanra már a topon vagyok. Hogyan csináltam? Erről szól ez az írás.

    1. Erőforrások

    Ahhoz, hogy a játékban sikeres legyél, három dologban kell jónak lenned: erőforrások, hadsereg és diplomácia. Az utóbbi kettőnek az első a feltétele, ezért először az erőforrásokról írok.
    A játékban két alapvető erőforrás van: nyersanyagok és kultúrális pont. Mindkettőből a termelést a lehető legnagyobb mértékben kell növelni adott idő alatt, és már jó úton vagy a top 10 felé.

    1.1. Nyersanyagok.

    Végzetúr ingyenes játék A nyersanyagtermelés egyszerű dolognak tűnik: növeled a nyersanyagmezők szintjét, és kész. Ez azonban mégsem olyan egyszerű. Nézd meg, mennyi a nyersanyagmező építési költsége, és ezt oszd el, hogy mennyivel növeli meg a termelésedet.
    Pl. egy 1.szintű búzafarm 4-gyel növeli a termelést (5-ről 9-re). Az építési költsége 415 nyersanyag. Tehát 104 óra, azaz valamivel több, mint 4 nap alatt térül meg. A magasabb szintű nyersanyagmezők ugyan jobban növelik a termelést, viszont jóval drágábbak is. Ha megnézed, egy magasabb szintű nyersanyagmező mindig lassabban térül meg, mint egy alacsonyabb szintű. Tehát ha van 3 db 3. szintű, meg 1 db 4. szintű agyagbányád, mindig jobb a 3. szintűt építeni, akkor is, ha ránézésre a 4. szintű jobban növeli a termelésedet (egyetlen kivétel van, az idő ütemezés, ezt ld. később).
    A termelést más faktorok is befolyásolják. Agyagégető, fűrészüzem, oázisok, prémium bónusz. Természetesen ezeket a faktorokat is figyelembe kell venni (bár a prémiumot kivéve ezeket az adatokat a gép beleszámolja, amikor kiirja a nyersanyagmező termelésnövekedését). Vannak más metódusok is, amelyekkel a termelés növelhető. Amikor döntened kell, hogy a fűrészüzemet fejleszted vagy a favágót, végezd el a fenti számítást. Pl. a fűrészüzemet 3-ról 4-re növelni jobban megéri, mint a nyersanyagmezőt 9-ről 10-re, de a 4-ről 5-re növelést hagyd inkább akkorra, amikor már minden favágó 10-es szintű.
    Ebbe a kategóriába tartoznak az oázisok is, bár ott a számolás nem annyira egyszerű. A befektetett nyersanyag a hősök háza kiépítése megfelelő szintre, és a harc során elvesztett katonáid nyersanyag költsége. Ráadásul az oázisban az állatok száma növekszik, tehát idővel a befektetés is növekszik, ezt is figyelembe kell venni.
    Új falut csinálni mindig jobb biznisz, mint a régit pesztrálni, mert az új faluban gyorsan növelhető kis nyersanyagmezők megtérülése a leggyorsabb. Persze az új falunál költségnek számít a telepesek elkészítése is, de ez hosszú távon elhanyagolható. Viszont nagyon fontos, hogy ha új falut csinálsz, akkor ott folyamatosan, megállás nélkül tudj építeni. Tehát a második falut csak akkor érdemes megcsinálni, ha az első faluban már minden nyersanyagmező legalább 7-es, különben nem tudod folyamatosan "tömni" a kis falut.
    Egy dologról nem volt szó, a nyersanyagok egyensúlyáról. Amíg főleg építkezel, fára és agyagra valamivel nagyobb szükséged van, mint vasra és búzára. Tehát a fa és agyag termelés lehet nagyobb, mint a másik kettő, mert ezt a kettőt, ha szükséges, haszonnal tudod a piacon átváltani vasra és főleg búzára. Ha van aranyad, az NPC kereskedelem kiváló lehetőség az óriási mennyiségű nyersanyag átváltásra, hiszen amikor már 300-400ezer nyersanyagokkal dobálódzik az ember, képtelenség a piacon elcserélni.
    Bármit is csinálsz, háborúzol, hőst fejlesztesz, akármit, ügyelj rá, hogy minden nap a falvaid nyersanyagtermelése jelentősen nőjön!

    1.2. Kultúrális pontok

    Minden épületed termel minden nap valamennyi kultúrális pontot, minél magasabb szintű, annál többet. Emellett, minél költségesebb, és minél kevésbé "hasznos" egy épület, annál több kultúrális pontot termel.
    A kultúrális pontok táblázata az alábbi linken tekinthető meg:
    Kultúrális pontok
    A kultúrális pontjaidat a palotánál ill. rezidenciánál nézheted meg, a megfelelő menüpont alatt. Kultúrális pont ahhoz szükséges, hogy új falut alapíthass vagy elfoglalhass. A nyersanyagoknál leírt okfejtés miatt gyorsabb nyersanyagfejlődést lehet elérni akkor, ha egy új falu alacsony szintű mezőit húzgálod fel, mintha csak a főfaludét növelgeted az egekig. Ezért kívánatos minél gyorsabban, minél több falut építeni. Ráadásul, a fő toplista a népesség alapján van, márpedig itt szintén új falvak alapításával lehet gyorsan előrejutni.
    A fenti táblázatból jól látható, hogy a piac, a követség és az akadémia adja a legtöbb kultúrális pontot, épp ezért én ezeket a legtöbb falumban 20-asra növeltem fel. Ha már minden fontos dolog megfelelő szintű a falvadban, és hirtelen nem tudod, mit építs tovább, akkor mindig ezt a táblázatot nézd meg, és olyasmit építs, ami sok kultúrális pontot ad. Hasonlóképp, célszerű minden faluban mindig építeni valamit, akkor is, ha ez a nyersanyagtermelést vagy a fegyverkezést egyébként nem segíti.
    A kultúrális pont szerzésére van még egy lehetőség. Építs tanácsházát (ami önmagában is sok KP-t ad), és ott tarts ünnepségeket. Ez ugyan sok nyersanyagba kerül, de megéri a befektetést. Lehetőség szerint minden faludban legyen egy tanácsháza, és mindegyikben folyamatosan menjen legalább egy kis ünnepség.
    Az ünnepségeknek egyébként van egy külön időzítési technikája is. Érdemes a tanácsházakat legalább 15-ös szintre felépíteni, mert ekkor ha reggel elindítasz egy kis ünnepséget, estére befejeződik, este indítasz még egyet, másnap kora délutánra befejeződik, indítasz még egyet, és az következő reggelre megvan, és mehet előröl, azaz 2 nap alatt 3 kisebb ünnepség ment le. Persze nem mindig van az ember gép előtt, elképzelhetőek csúszások, ha csökkenteni tudom azt az időt, ami ünnepség nélkül telik, simán benyomom a nagyobb ünnepséget is. Ez nagyon költséges, de ha nagyon sok nyersanyagod van, megéri.

    1.3. Építkezés

    Az építkezés ritmusa nagyon fontos a játékban, hiszen ettől függ a fejlődésed hatékonysága. A játék elején az elsődleges szempont az nyersanyagforrások fejlesztése, de később, amikor már bőségesen van nyersanyagod, más szempontokat is figyelembe kell venni. A legtöbb ember nem ül állandóan a gép előtt, de legalábbis estére elmegy aludni. Érdemes tehát az építkezéseket ehhez igazítani, ütemezni. Például, van egy falvad, ahol a nyersanyagmezőket akarod fejleszteni. Az aktuális nyersanyagmező fejlesztése 6 óra. Tudod, hogy nagyjából 2 óra múlva elmész aludni. Ilyenkor érdemes benyomni egy olyan épület építését (mégha nem is olyan fontos), amely 2 óra alatt elkészül, és lefekvés előtt indulhat a nyersanyagmező építése.
    Az építéseknél érdemes célokat kitűni, és ehhez a célhoz a legrövidebb idő alatt eljutni. A játék elején például a nyersanyagtermelés maximalizálása a cél. Ehhez a legjobb út, ha felhúzol minden nyersanyagmezőt 1-re, aztán 2-re, aztán 3-ra, és közben csak a legszükségesebbeket építed (raktár, magtár, főépület, rejtekhely). A későbbiekben, amikor már támadástól nem kell annyira tartanod, nyilván nem kell rejtekhely, viszont ha minél hamarabb akarsz egy tanácsházát, hogy elkezdje termelni a kultúrpontokat, csinálnod kell egy 10-es főépületet, egy 3-as kaszárnyát és egy 10-es akadémiát.
    Az optimális építkezéshez nem árt odafigyelni az építkezési költségekre. A játék előrehaladottabb szakaszában, amikor már sok falvad van, a játék nagyrésze (sajnos) abból áll, hogy nyersanyagokat küldesz ide-oda. Az a legjobb, ha egy építkezésnek sosem kell várnia: mire indulhat, már ott van a nyersanyag is. Én fel szoktam írni, hogy melyik faluban miből mennyi felesleg van, és miből mennyire van szükség, ebből a táblázatból rögtön látom, mit hova kell küldeni.
    Középjátékban egy falu építési sorrendje nagyjából ez: római lévén folyamatosan húzom a nyersanyaglelőhelyeket, közben felváltva építem a raktárat, főépületet, és néhány szintet a magtáron. A főépület után jön a 3-mas kaszárnya, és a 10-as akadémia, majd a tanácsháza. Persze attól is függ, mennyit vagyok távol a géptől, ha a hosszabb-rövidebb idő miatt ez a sorrend kieséssel járna, közben felépítem a gyülekezőteret és piacot. A tanácsháza beüzemelése után jöhet a malom, és mivel lassan ideje új falut csinálni, a 10-es rezidencia (3 telepessel). Nagyon fontos, hogy a 3 telepes kész legyen akkora, amikor megvan a kultúrpont a következő falu alapításához! Itt jegyzem meg, hogy legoptimálisabb olyan falut elfoglalni, ahol a nyersanyagmezők megoszlása egyenletes (4/4/4/6), ha a közelben van oázis, az külön bónusz. Célszerű az újabb falvakat közel építeni, mert nagyon gyors lesz az utánpótlás és könnyen meg lehet védeni.
    Ezután húzom fel a követséget, piacot és akadémiát, mivel ezek adják a legtöbb kultúrpontot. Amint megvan a 10-es szintű egy nyersanyagmezőhöz, építem hozzá a fűrészüzemet / agyagégetőt / vasöntödét. A búzamezőket utoljára szoktam befejezni, ekkor jön a pékség. Ha minden kész van, jöhet a 10-es istálló, ami a kereskedelmi központ feltétele, majd a 10-es kereskedelmi központ.
    Kivételt képez az olyan falu, ahol van oázis a közelben, amiért versengésre lehet számítani. Ekkor az elején nem a tanácsházára megyek, hanem a 10-es hősök házára.
    Az építkezés része a bontás is. Ha legalább 10-es főépületed van, rákattintva lebonthatsz épületeket. Ahol nincs hadsereg, ott a fegyverkovácsot le szoktam bontani, hiszen csak az akadémiához kell. Hasonlóképp, az istállót is le lehet bontani, hiszen az csak a kereskedelmi központhoz kell. A lebontott épület helyére kerülhet pl. egy második raktár vagy második magtár.

    Végzetúr ingyenes játék

    2. Hadsereg

    Túl sok katonát gyártani ugyanolyan nagy hiba, mint túl keveset. A katonai stratégia függ attól, hogy a játék melyik fázisánál tart.

    2.1. A kezdetek és a farmolás

    A játék elején a sereggyártás fő célja, hogy lefarmolhasd a szomszédjaidat, és így plussz nyersanyaghoz juthass. Itt is ugyanazt kell figyelni, mint a nyersanyagmezőnél: mekkora befektetéssel mekkora nyereséghez jutsz. Célszerű a legolcsóbb, legnagyobb támadóértékű sereget gyártani az elején. Itt azonban bejön még egy szempont: a gyors sereg meglepetésserűen tud támadni, ezért kisebb az esély, hogy elrejtik előle a termést. Én rómaival játszottam, ami a legkevésbé alkalmas a farmolásra, de a dolog azért azzal is megoldható. A légiósokról és birodalmikról nagyon gyorsan áttértem az imperatorisokra, rengeteget tudnak rabolni, nagyon gyorsak, ráadásul az üres, de nagy fallal védett városoknál se hagyok ott 1-2 katonát, mint a gyalogosok esetében. A galloknál a theutat villám az optimális farm egység, a germánoknál a buzogányos.
    A fenti dolgok elég triviálisak, amit azonban sokan elfelejtenek, hogy farmolni nem érdemes túl sok katonával. Ha elég sereged van már ahhoz, hogy egyszerre két országra menj, akkor tedd azt, ne pedig egy országra küldd rá az egészet azért a 200 búzáért. Ha nem akarsz kockáztatni, kémkedj előtte. Amíg nem volt nyilvánvaló fölényem a környékbeli farmok felett, csak olyan helyre mentem, amit előtte kikémleltem, mert különben kínos meglepetések érhetik az embert. Ha egyszer nem kémkedsz, biztos az lesz az eset, amikor pofára esel. Fontos még, hogy hiába van jó farmoló sereged, ha egy ugyanolyan támadó sereg a szomszédból könnyedén ki tudja végezni. Ezért nem árt már az elejétől kezdve valamiféle védősereget építeni. A falat folyamatosan húzni kell, és csinálni valamennyi védekező egységet is. Azt se felejtsd el, hogy a kémek nemcsak kémkedni tudnak, hanem védenek is a kémektől. Mindig legalább 10 kém legyen a faludban, hogy legalább tudj róla, ha valaki kémkedni próbált nálad.
    Vigyázz rá, ha valakinek a farmolását túlzásba viszed, akkor vagy átmegy védekezőbe (rengeteg rejtekhely, nem tudsz lopni tőle semmit), vagy rákényszeríted, hogy diplomáciai úton segítséget kérjen (bevédik), vagy törli magát. Hagyd élni a farmokat, ha naponta 2-3x benézel, amellett még tudnak fejlődni. Ha túl ritkán mész, persze az sem jó, mert akkor legközelebb már egy kifejlett védősereg várhat.

    2.2. Katona vagy fegyverkovács

    Akárcsak az erőforrások fejlesztésénél, itt is mérlegelni kell, hogy milyen befektetéssel jutsz a legnagyobb előnyhöz.
    Páncélkovács, fegyverkovács. Minden egyes szint nagyjából +1.5%-ot ad az adott sereg erejére. A páncélkovács értelemszerüen csak védekezésnél, a fegyverkovács csak támadásnál számit, tehát pl. a római imperatoris a fegyvert nyomja, de a testőr és légiósok a páncélzatot. Az, hogy mikor érdemes ezeket növelni, egyszerű matek. Van 100 testőröd, mivel jársz jobban, ha csinálsz még egyet, vagy ha felnöveled 1-re a páncélzatot? Ha már 1000 testőröd van, akkor egy növelés már 15 testőrt ér. Van még egy faktor, ami miatt a fegyver és páncél kicsit többet számít, mint az a másfél százalék. Egyrészt, az igy elért bónusz "nem kér enni". 1015 testőr 15-tel tőbb búzát eszik óránként, mint 1000 testőr plusz 1 páncélzat. Másrészt, nő a katonák értéke, tehát a csatában csökken a veszteséged.
    Hasznos bónusz adó egységek még a fal és a hős. A falat folyamatosan nyomni kell minden faluban, ez nyilvánvaló. A hősnél én eleinte a hős erejét növeltem, de néhány szint után már a védekezés ill. támadás bónuszt nyomtam, mert nagy csatáknál ez sokkal többet számit, mint az, hogy a támadása felér 5 katonáéval.

    2.3. Mikor háborúzzak?

    Mielőtt komolyabb csatába bocsátkozol, érdemes előre kiszámolni, mekkora veszteséged lesz. Erre alkalmas a játékban beépitett harc szimulátor, de pontosabb képet kapsz, ha a neten keresel egy olyan szimulátort, ami figyelembe veszi a páncélzatot, fegyverzetet, falat meg hasonlókat is (több ilyen is van). Ezek a szimulátorok az elvesztett katonákat rögtön nyersanyagra is átszámolják. Például, egy oázisnál érdemes megnézni, hogy a hősök házának felépitése mellett mekkora nyersanyag költség a harcban elhulló sereg, és igy mekkora befektetéssel jutsz a plusz százalékhoz. Vagy, ha valakit csak azért gyalulsz le, mert farmolni akarod, akkor meg lehet becsülni, hogy mikor térül meg, vagy egyáltalán megtérül-e a dolog. Pl. 200,000 nyersanyagnyi katonát elveszteni csak azért, hogy valakit tudj farmolni, valószínűleg nem éri meg, ennyit sosem tudsz belőle kifarmolni.

    2.4. Falufoglalás

    Végzetúr ingyenes játék A játékban messze a leggyorsabb és leghatékonyabb fejlődést ellenséges falvak elfoglalásával lehet elérni. Ehhez a következő dolgok szükségesek:
    1. 10-es vagy 20-as szintű rezidencia, 10-es szintű gyülekezőtér, 20-as szintű akadémia.
    2. Az akadémián a szenátor / törzsi vezető / főnök kifejlesztése.
    3. A szenátor / törzsi vezér legyártása a rezidenciában. Erre csak akkor van lehetőség, ha korábban még a 10-es ill. 20-as szinten nem csináltál szenátort vagy telepeseket, vagy ha csináltál is, azok meghaltak falu foglalása nélkül, esetleg az általuk szerzett falut más elvette tőled. 4. Elegendő kultúrpont újabb falu alapításához.
    5. A célpont falunál nem helyettesítettél az elmúlt 2 hétben, és nem volt tagja a klánodnak az elmúlt napokban.
    Ha mindezek a feltételek adottak, megpróbálhatsz egy falut elfoglalni. Ehhez a falut a szenátorral kell támadni, normál támadással. Ekkor a falu hűsége csökken. A csökkenés mértéke 15-30%, ami függ attól, hogy a te birodalmad hányszor nagyobb az övénél. Ezenkívül, ha nagy ünnepség zajlik a falvadban, ahonnét támadtál, 5%-kal többet csökkentesz. Ha a falu hűsége 0-ra csökken, a szenátor eltűnik, a falu a tiéd. Minden esetben eltűnik a fal, és ha kisebb népességű játékos falvát veszed el, akkor csökken minden nyersimező és épület szintje is eggyel.
    Fontos tippek:
    I. A szenátor csak akkor csökkent hűséget, ha az ellenfélnek nincs rezidenciája. Célszerű ezért a szenátorral katapultokat is küldeni, akik a rezidenciát lerombolják. Bevált módszer az is, ha a katapultok az egyik faludból 1 másodperccel hamarabb érkeznek, mint a szenátorod, és a szenátort csak néhány katona kíséri.
    II. A katapultok és a szenátor előtt (lehetőleg pont 1 másodperccel) érkezzen egy hatalmas tiszitó sereg, ami megöli az esetleges védőket. III. Bár egy faluból legfeljebb 2 szenátort küldhetsz, támadhatsz egyszerre több faluból is. Én idővel minden falvamban a rezidenciát felhúztam 20-ra, és csináltam egy szenátort. Optimális esetben, egyszerre érkezik meg a tisztító sereg, 1 mp múlva a katapultok, 1 mp múlva pedig 5 db szenátor, akik azonnal elfoglalják a falut. A meglepetés ilyenkor óriási előny, hiszen az áldozat ilyenkor védősereget sem tud kérni a klánjától. Az időzítéshez a következőt kell tenned:
    Nézd meg, melyik faluból mennyi idő alatt ér oda a szenátorod, katapultod stb. a célhoz. Indítsd el azt a sereget, amelyik leglassabban ér oda. Időzítsd a többi támadást (az OK gomb megnyomásával kivárhatod amíg eljön a megfelelő másodperc), hogy a kívánt időben érkezzenek! Internet kapcsolattól függően ráhagyhatsz 2-4 másodpercet is, akinek nagyon jó idegei vannak, annak mindene ugyanabban a másodpercben érkezik (a korábban indított sereg érkezik előbb, ha ugyanabban a másodpercben érkeznek).
    Ha falufoglalás ellen védekezel, megteheted, hogy a rezidenciád pontosan a tisztogató sereg megérkezése után 1 mp-cel, de a szenátorok érkezése előtt készüljön el, és így a foglalással kudarcot valljanak. Hasonlóképp lehet a védőseregek érkezését is időzíteni.

    2.5. A 15 búzás falu

    Minden játékosnak célszerű legalább egy 15 búzás falut elfoglalnia. A térképen az üres mezőkre kattintva kaphatsz információt a nyersanyaglelőhelyek megoszlásáról. Miért fontos a 15 búzás falu?
    A seregednek van egy meghatározott búzafogyasztása, gyalogos egységenként egy, lovasonként 2-4. A sereget maximális méretét meghatározza tehát az adott mező búzatermelése. Ezt valamennyire túl lehet lépni (ha óránként mínusz 3-4000 búzád van, azt még lehet beszállításokkal kompenzálni), de jobban nem nagyon lehet nyújtózkodni. Az alap faluban 6 búzamező van, a 15 búzásban ehhez képest tehát 2,5x nagyobb sereget tudsz fenntartani. Fontos az is, hogy hány búzás oázis van a 15 búzás mező környékén. Optimális esetben 3 ilyen oázis is van, amelyekből 1-2 még dupla búzás is, így 100-125% bónuszt kaphatsz az eltartható seregre.
    A 15 búzás faluban érdemes palotát építeni, így azt megtehetjük főfalunknak. Ez azért fontos, mert csak a főfaluban nőhet 10 fölé a nyersanyagmezők szintje. Ilyenkor az eredeti falunkban 10-re csökken a nyersanyagmezők szintje.
    Az egészben fontos az időzíttés. Ha rögtön a játék elején, 2. falunak elfoglalunk egy nagyon jó 15 búzásat, azzal nem sokat érünk, hiszen inkább az egyéb nyersanyagokra van szükségünk. Optimálisabb ezért inkább 3-4. falunak elvenni a 15-öst: de addigra viszont lehet, hogy elviszik. Nekem volt egy 15 búzás mező, +100% oázis búza bónusszal a közelemben, amit más elfoglalt. Úgy gondoltam, hogy nem gond, hiszen katonailag erősebb vagyok, de mire erre sor került volna, az illető egy szövetséges klánba került, ezért le kellett mondanom róla. Ezért helyzettől függő, hogy érdemes-e mindent feláldozva rögtön az elején ráhajtani a 15 búzás mezőre, vagy várhatunk addig, amíg optimálisabb elfoglalni.

    3. Diplomácia

    3.1. Maximális udvariasság

    A játék kezdeti szakaszában érdemes egy-egy barátkozós levelet megereszteni azon szomszédjaink felé, akiket nem szándékozunk farmolni, mert erősebbnek és tapasztaltabbnak tűnnek nálunk :) Ha valakinek választania kell 5 célpontból, hogy melyiket támadja / farmolja, egyértelműen arra fog menni, akivel soha egy szót sem váltott, vagy esetleg negatív volt a hozzáállása. Ha valaki támad / farmol mindezek ellenére is, akkor is mindig minden körülmények között maradjon pozitív, megértő a hozzáállásod. Gondolj arra, ő csak egy indokot keres, hogy miért támadjon tovább! Ha van lelkiismerete, előbb-utóbb úgyis megsajnál, ha nincs, akkor meg tényleg semmi értelme nincs szidalmazni. Persze, ha a fentieket végigolvastad, teljesen valószínűtlen, hogy téged farmoljanak - inkább a fordítottja lesz igaz.

    3.2. Ellenségek és barátok

    Két dolgot kell szem előtt tartanod. Egyrészt, a travian nagyon territoriális játék. Azaz, lényegtelen, hogy mi történik tőled száz mezőre, mint ahogy nem kell tartonod azoktól, akik nagyon messze vannak, és valamilyen módon az ellenségeid lesznek, ugyanígy nem sokat érnek a távoli szövetségesek. Másrészt, ebben a játékban hosszútábon nem boldogulsz egyedül. Igazándiból, a középjátékban minden játékosból, aki nem tagja az adott régió vezető klánszövetségének, nagy valószínűséggel farm lesz, vagy elfoglalják a falvait, akkor is, ha hatalmas védősereggel rendelkezik.
    A diplomácia elsődleges tere természetesen az üzenetváltás. Ügyelj arra, hogy abból, hogy elolvasott-e egy játékos egy üzenetet, lehet következtetni, hogy online van-e! Könnyen előfordulhat, hogy valakinek üzenetet küldenek, és ha órákig látszik, hogy nem olvasta, nyugodtan támadják. Ezt a dolgot megkerülheted azzal, hogy kiírod profilodba, hogy "bár egész nap online vagyok, csak naponta egyszer nézem meg az üzeneteimet!" vagy hasonlót.

    3.3. Klánválasztás

    Amint lehet, lépj be egy olyan klánba, amelynek sok tagja van a környékeden. Hátrányod nem lesz belőle, viszont rögtön lesz egy csomó ember, akinek a támadásától nem kell tartanod, sőt, segítséget is kérhetsz. Én elég hűséges típus vagyok, nehezen válok meg az először választott klántól, de akkor is azt tanácsolom, ha látod, hogy a választott klánod gyenge, nem tudja megvédeni magát, lépj tovább a terület aktuális legerősebb klánjába, amíg még megteheted!
    Ha a fenti tanácsokat megszívleled, valószínűleg bármely klán örömmel lát, te válogathatsz közülük, válassz hát bölcsen. Itt olyan precíz instrukciókat nem tudok adni, mint az erőforrás menedzsmentnél, de jó ismérv egy klánról pl. a rangja, a vezetők aktivitása, intelligenciája (ami a klánprofilról mérhető le)

    4. Fizetős funkciók

    Minden ilyen játék abból tartja fenn magát, hogy lesz, aki hajlandó fizetni is érte, és ehhez szükséges, hogy olyan prémium funkciókat kínáljanak, amiért megéri fizetni.

    4.1. Nagyobb nyersanyag termelés

    Aki bárhol akar lenni a toplisták közelében, vagy szomszédjai fölé akar nőni, annak ez az egy funkció kötelező. A +25%, ég és föld.

    4.2. Prémium

    Ez valójában egy csomó kényelmi szolgáltatás, amiért heti 15 aranyat kell fizetni. Én ezek közül eleinte egyet sem találtam, amely nélkül ne lehetne kényelmesen játszani. Talán az egyetlen funkció, hogy egy második építést is berakhassunk a sorba, de ez is csak akkor fontos, ha ritkán jutunk gép elé. Amikor a játékkal 8 hónapja játszottam, és volt már 30 falum, kezdett átláthatatlan lenni az egész, túl sok időt kellett a játékkal töltenem. Ekkor kipróbáltam a prémium funkciót, amivel a rengeteg falu átláthatóvá vált, rengeteg időt spóroltam meg vele.

    4.3. +10% támadás és védekezés bónusz

    A +10% védekezés bónuszt én soha nem használtam, mivel nagyon ritkán támadtak. Azért, hogy reggel arra ébredek, hogy betámadtak, felesleges folyamatosan fenntartani. A +10% támadást csak akkor nyomtam be, amikor jelentősebb hadjáratoknak néztem elébe.

    4.4. Nyersanyag átváltás

    Ezzel egyszerre egy faluban (a piacon) bármilyen nyersanyagot bármilyenre lehet váltani. Enélkül is sajnos nehéz boldogulni, hiszen a játék későbbi szakaszában már nem tudunk több százezer, vagy több millió aranyat elcserélni a piacon. Akár sok a felesleges búzánk, akár egy magas szintű nyersanyagmezőt fejlesztünk 1-2 millós nyersanyagköltségért, ezt a funkciót használni kell. Minél ügyesebben gazdálkodsz, annál ritkábban, de azért néha be kell nyomni.

    4.5. Építés befejezése

    Ennek a használatát a program gyakorlatilag ránk erőlteti a 3-4 nap alatt, vagy még lassabban elkészülő nyersanyagmezőkkel. Sajnos, amikor a főfalunkat fejlesztjük, ezt használni kell. Annyit lehet vele trükközni, hogy a nyersanyagmezővel egyidőben indítsunk el egy lassan felépülő épületet, egy fegyverkovács és egy páncélkovács fejlesztést is, és akkor egyszerre 4 dolgot fejezünk be 2 aranyért. Én ezt a funkciót szinte kizárólag a főfalu nyersagamezőire használtam, épületekre, ill. mellékfalvak épületeire nincs sok értelme.

    Összességében, ha 4.1-et, és néha a 4.4-et és 4.5-öt használod, akkor havi 1500-2000 Ft-ból meg lehet úszni a játékot. Ezek nélkül is lehet játszani, játszogatni, erős birodalmat építeni, de az élmezőnyben mindenki fizet.

    5. Mire vigyázz

    Sajnos, mint minden játék, ez sem mentes a csalásokról. Ezekről most azért írok itt, hogy intő példa legyen mindenki előtt, hogy tudjátok, mi az, amit a játék feltételek szerint NEM szabad csinálni!

    5.1. Arany faluért

    Ha a játékba beajánlasz egy másik játékost (Travian plusz gomb, aranyszerzés menü), akkor 20 aranyat kapsz érte, amint falva elérte a 75-ös lakosságot. Sokan azt csinálják, hogy létrehoznak egy új (pl. freemailes) email címet, beregisztrálnak róla, a fő karakterük ajánló linkjét használva, csinálnak egy új falut, felfejlesztik 75-ös szintre, és máris kaptak 20 aranyat. Ha különböző böngészőt használnak (pl. internet explorer és mozilla), akkor legfeljebb az Ip cím alapján lehetne kiszúrni őt (de ez alapján egy komplett internet café játékosait vagy kollégium lakóit is lehetne letiltani). Ezzel a dologgal sosem fogsz lebukni, de aránylag értelmetlen dolog: próbáld ki, mérd le, mennyi időbe kerül összesen felnövelni egy falut 75-ösre, és számold ki, mennyiért vehetsz meg 20 aranyat. Nekem olyan kb. 20 Ft-os órabér jött ki...

    5.2. Grease Monkey

    Mozilla böngésző alá lehet telepíteni ezt az addont, amely segítségével scripteket installálhatsz. A scriptek főként kényelmi funkciókat adhatnak a játékhoz, olyanokat, amiket pl. a prémium funkció kínál, és még többet, pl. egész éjjel építenek helyetted a scriptek, és hordják a nyersanyagot... Már csak azért sem ajánlom ezeknek a használatát, mert ezen scriptek installálásával és futtatásával bizony trójai falovak és más, ártalmas dolgok kerülhetnek a gépedre, ráadásul a használt cookie-k alapján a játék üzemeltetői könnyedén észlelhetik, és eltilthatnak a játéktól.

    5.3. Multizás

    Egyik legvisszataszítóbb csalás, ha valaki több karakterrel játszik, és az egyikkel nyersanyagot küld a másiknak, vagy farmolja, esetleg a megfelelőre nőtt falvakat átveszi. Sajnos, ezeket is szinte lehetetlen az üzemeltetőnek kiszűrni, hiszen második email cím, külön böngésző, esetleg proxy IP... Épp ezért a többi játékosnak kötelessége, hogy jelentse, ha ilyen esetet észlel. Megjegyzem még, előfordul, hogy valaki abbahagyja a játékot, és a klántársai felosztják maguk között a falvakat. Ezzel nem igazán lehet mit csinálni, tehát ez nem a csalás kategória, inkább a szürke mezsgyére tartozik...

    6. Hasznos linkek

    Részletes játékleírás, képletek, táblázatok: Hivatalos travian help
    Adatbázis minden szerverről, nyomon követheted, hogy szomszédjaid aktívak, vagy farmolhatók: Travian.ws
    Csaták eredményének elmentése és publikus linkelése: Travilog
    Pontos, mindent figyelembe vevő csataszimuátor: Travian csataszimulátor
    Ha szeretnéd, hogy a te linked is felkerüljön erre a listára, akkor írj egy emailt:
    draconus(kukac)jatek-info(pont)hu

    7. Köszönetnyilvánítás

    Először is köszönet Neked, kedves Olvasó, hogy elolvastad az írásomat, remélem, hasznosnak találod!
    Másodszor is köszönet a Beholder Kft-nek, hogy lehetővé tették, hogy a cikkemet az oldalukon elhelyezhessem.
    Harmadszor pedig köszönet a játék alkotóinak, hogy ilyen jó játékot csináltak! Ha szeretnél egy hasonlóan jó és izgalmas, ráadásul magyar fejlesztésű játékkal játszani, mindenképpen próbáld ki a Végzeturat! A Végzetúr is egy ingyenes online játék, fantasy világban játszódik, és az átlagos böngészős játékoknál sokkal több lehetőséget tartalmaz, már az indulásakor hatalmas sikere volt.
    Draconus

    Végzetúr ingyenes játék